Kleurige heraldiek, blank staal, denderende strijdrossen en rondvliegende lanssplinters…

Geheel naar authentieke 15e eeuwse spelregels, wapens en harnassen brengt stichting HEI het riddertoernooi te paard voor u weer tot leven.

Het toernooi valt onder te verdelen in twee uitvoeringen. Het bekendste van deze twee is het Steekspel. Hierbij galopperen er twee ridders recht op elkaar af en proberen zij een lange houten lans op elkaars harnas te breken. Qua spektakel doet de Mêlée hier niet voor onder. Dit is het eigenlijke toernooi, waarbij de ridders elkaar met zwaarden of knotsen te lijf gaan, een echte veldslag imiterend.

Zie de volgende twee fotogalerijen voor een indruk.

Naargelang de mogelijkheden en afmetingen van uw evenemententerrein kunnen wij zowel het een als het ander uitbeelden. Tevens kan een van deze worden gecombineerd met een andere activiteit zoals de jacht, de parade of het banket. Doorgaans streven wij ernaar een dagvullend programma aan te bieden. Wij bespreken de opties graag met u!

Bekijk hier een voorproefje in een filmpje dat in 2011 in het Legermuseum heeft gedraaid bij een tentoonstelling over Toernooiridders: