Zoals de afgelopen drie jaar was Stichting HEI ook dit jaar met zijn ridders aanwezig op het Danehof festival te Nyborg in Denemarken. Deze editie hebben we voor het eerst een laat dertiende eeuws Ronde Tafel toernooi op het plein voor het historische stadhuis uitgevoerd. Hierbij gingen Arthurs ridders Lancelot, Gawain, Percival en Galahad elkaar in duellen te lijf met zowel lans als zwaard. Het eindigde in een gezamenlijk zwaardgevecht tussen deze vier heren waarbij Lancelot het beste bleek. Daarentegen had Gawain de harten van het publiek gestolen.

Vanzelfsprekend bracht Stichting HEI wederom ook een vijftiende eeuws steekspel naar de steekbaan in Nyborg, onder de vlag van het Brugse gezelschap van de Witte Beer. Als vanouds gebeurde dit met échte lansen en échte harnassen. Het op elkaars harnas raken en breken van deze lansen liet diepe indrukken achter, zowel op ridder als publiek. Op de eerste dag van het steekspel ging het erg gelijk op tussen de ridders, pas op dag twee bleek Pieter Metteneye de uiteindelijke winnaar te zijn.

Het jaarlijkse toernooi in Nyborg is een van de hoogtepunten op de kalender van HEI. De locatie is fenomenaal met een authentieke 16e eeuwse steekbaan naast het 14e eeuwse Deense koninklijke kasteel. Het HEI team zet hier een topprestatie neer en laat met bloed, zweet en tranen het publiek zien hoe de ridderschap hier onder elkaar een gevaarlijke sport bedreef en bedrijft. We tonen u een glimps achter de schermen bij onze teamleden van dit jaar.

Categoriën: Ongecatoregiseerd