De winter komt er aan, maar we zijn druk bezig met plannen te smeden voor de lente en zomer!

Onze recent ververste kalender voor volgend jaar laat zien dat we niet stil gaan zitten, integendeel. We kijken er naar uit om weer over menig indrukwekkende en internationale steekbanen heen te kunnen galopperen.

Joris Bave met grijze achtergrond, Nyborg 2013

Winters zijn altijd goed om weer bijeen te komen met ons toegewijde team om te trainen. Zo gezegd, zo gedaan. Eind november hadden we een uitzonderlijk grote trainingsdag. In de ochtend werden er twee powerpoint presentaties gegeven. De eerste was van Isis Sturtewagen over vijftiende eeuwse kleding gebaseerd op iconografie en boedel inventarissen uit Brugge, haar doctoraatsonderwerp. De tweede was een presentatie van Max Knegjens en Alix van Zijl over risico bewustzijn en veiligheid bij onze toernooien. In de middag werden de knapen geïnstrueerd in het in handen hebben van massieve lansen. Hierna reden de ridders ermee en braken ze tijdens een steekspel training. Aan het einde van de middag werden de knapen, als onderdeel van hun training, uitgenodigd om plaats te nemen op een van onze toernooihengsten met een steekhelm op en een massieve lans in de oksel. Zo konden zij een idee krijgen van hoeveel een ridder in zijn plaatstalen harnas precies wel of niet ziet en hoort. De avond was gereserveerd voor het maken van patronen voor livrei jassen voor ons team en een lezing van Sander Nicolai over de patriciërs en cultuur van midden vijftiende eeuws Brugge.

Schermafbeelding 2013-12-06 om 17.41.24

Schermafbeelding 2013-12-06 om 17.42.23