05 Nyborg squareAfgelopen zomer heeft Sichting HEI een groots toernooi gehouden in de Deense stad Nyborg. En dit jaar mogen we weer terugkomen!

In het weekend van 6 en 7 juli zullen er daar zes ridders verschijnen die het publiek en elkaar hun kunnen te paard zullen tonen (en laten voelen) in de jacht, het steekspel en de melee.

Het toernooi wordt wederom gehouden op het centrale marktplein van Nyborg, gelegen tussen het oude raadhuis en het middeleeuwse koninklijke kasteel. Het plein zelf is in 1540 door koning Christian III aangelegd als Steekbaan voor zijn toernooien. Het is ons een eer de originele functie van het plein weer tot leven te doen komen. Dit jaar zal het toernooi extra speciaal zijn wegens het vieren van de kroning van koning Christian II 500 jaar geleden.

05 Nyborg bevestigdDaarnaast wordt het een speciaal toernooi omdat voor het eerst sinds de middeleeuwen in Denemarken ook weer zal worden gestoken met authentieke lansen zoals die vroeger gebruikt werden. Dit zijn lansen die bestaan uit jonge boompjes die voorzien zijn van een stalen kroon op het uiteinde. Echter en bruter dan dat gaat niet! Deze lansen worden geleverd door ridder Arne Koets en zijn vorig jaar ook gebruikt in zijn grootse toernooi te Sankt Wendel, Duitsland.

Categoriƫn: Ongecatoregiseerd